Terug

info voor pm’ers

Info voor de professionals op de groep

MEMO is zien, horen, voelen, bewegen, samen plezier hebben, durven, ontdekken, herkennen, reageren, verwonderen en bewonderen. De betrokkenheid en ondersteuning van de pedagogische medewerker schept de ideale setting om kinderen van dichtbij cultuur te laten ervaren. Jij maakt het verschil!.

Bekijk onze drie korte filmpjes

De betrokkenheid en ondersteuning van de pedagogische medewerker schept de ideale setting om kinderen van dichtbij cultuur te laten ervaren. Jij maakt het verschil!

 
 

Wie komt er vandaag?

Drie dagen van tevoren krijgen jullie per email een informatieblad over de artiest die geboekt is.

Op de achterkant van het blad met de artiesteninformatie geeft MEMO drie suggesties voor activiteiten om diezelfde dag of kort na de voorstelling te doen. Alle materialen ter voorbereiding, aankondiging en een verwerkingsmap worden aangeleverd.
 
 

Op de dag zelf kunnen jullie met de kinderen naar de voorstelling toewerken door het over de artiest en het instrument te hebben en de ruimte voor te bereiden. Creëer sfeer en ruimte om gezellig te kunnen zitten, maar bijvoorbeeld ook te kunnen dansen. Het beste plaats je de kinderen met hun rug naar de ramen zodat ze geen last hebben van tegenlicht. Vijf minuten voor aanvang komt de artiest zich alvast even melden.

 
 

Afstemming tussen artiest en pm’er bij elke voorstelling

  • De artiest vertelt jou op welk moment en op welke manier je kunt bijdragen aan de voorstelling.
  • Jij kunt de artiest vertellen of er nog iets bijzonders is die dag en vragen om te helpen met het klaarzetten.
  • Meer verbinding tussen jou en de artiest zorgt voor een optimale, interactieve MEMO.

 
 

De voorstelling

De artiest begint! Als pedagogisch medewerker ben jij de schakel tussen vreemd en vertrouwd. Door te bevestigen dat het goed is voelen de kinderen zich veilig.
Ga samen met minstens één collega bij de kinderen zitten: jullie aanwezigheid geeft de kinderen zelfvertrouwen. Tijdens een voorstelling kan ieder kind anders reageren; bied daar ook ruimte voor. Door met de kinderen mee te doen, geef je de kinderen moed en kun je verlegenheid wegnemen.

Aan het einde van een voorstelling laten de artiesten voor elk kind een sticker achter om mee naar huis te nemen. Op de sticker staat een link naar de website, waar de kinderen en hun ouders een elders opgenomen, verkorte voorstelling van de artiest kunnen zien, en meer!

Deze speciale MEMO-site is voor peuters en kleuters gemaakt en alles wat erop te vinden is, is geschikt voor jonge kinderen. Aan het eind van de filmpjes krijg je een playlist met vijf liedjes die de artiest heeft uitgekozen. Klik hier om een kijkje te nemen bij een MEMOthuis-artiest.

Nagenieten, praten en doeactiviteiten op de groep

Na de voorstelling geven kinderen graag uiting aan wat ze net hebben ervaren: misschien willen ze nog even bewegen, of er met jou en elkaar over praten. In kringgesprekken en met korte activiteiten kun je terugkomen op de voorstelling. Misschien hebben jullie zelfs een prentenboek dat mooi aansluit bij de liedjes? Of kun je een bruggetje maken naar een thema dat op dat moment bij jullie op de groep speelt?

Op de achterkant van het blad met de artiesteninformatie geeft MEMO drie suggesties voor activiteiten om diezelfde dag of kort na het voorstelling te doen. Alle materialen ter voorbereiding, aankondiging en een verwerkingsmap worden aangeleverd.

Voorbeeld activiteit van Anja Steiner…

Doeactiviteit: zoemen, slissen, spinnen

Anja heeft met haar mond een bij nagedaan.
Weten jullie hoe ze dat deed? Doe maar mee: bzzzzzzzzzz.

Maar we kunnen nog meer dieren nadoen met onze mond! Wie weet hoe een slang klinkt?
Sjssjsssjsssssssss.

En hoe doet een poes, als ze lekker warm bij je op schoot ligt? Prrrrrrprrrrrr.

Een hond, paard, schaap etc.