info voor ouders

Het nut van plezier

Hoe kom je er aan het einde van de dag achter wat je kind meegemaakt heeft bij de opvang? Misschien iets dat de kinderen raakte, iets wat ze samen met hun vriendjes hebben meegemaakt, iets prachtigs, spannend en bijna altijd nieuw. Met één blik op de artiestenpagina weet je welke MEMO-artiest de kinderen die dag hebben ontmoet. Door de sleutelwoorden heb je meteen aanknopingspunten om samen over de voorstelling te kletsen. Hiermee help je je kind om zélf over zijn of haar ervaring te praten en dat is wat we graag willen horen!


“Na mijn MEMO rende een klein jochie spontaan op me af om me te omhelzen. Toen kwam de hele groep in actie, en voordat ik het wist was ik onderdeel van een groepsknuffel met vijftien peuters. Wat een geweldige start van de dag!”


Na MEMO live komt MEMOthuis!

MEMO was vandaag op de groep! De kinderen hebben genoten en waren onder de indruk. MEMO zorgt voor stickers na iedere voorstelling. Deze worden aan alle kinderen uitgedeeld.

Op de sticker staat een website-adres: zodra je deze hebt ingevoerd op je pc, tablet of smartphone, verschijnt de artiest van die dag in beeld! Dankzij MEMOthuis kun je samen met je kind terugkijken: aan de keukentafel, op de achterbank of waar je maar wilt. Samen kijken, bijpraten en nagenieten!

Wisselwerking tussen kind en artiest

MEMO heeft behoorlijk wat ervaring met kleine kinderen. In de loop der jaren hebben we meer dan 60.000 voorstellingen gegeven op meer dan 900 locaties. Zo weten we dat kinderen ontzettend veel waardering hebben voor muziek, dans en theater. Tegelijkertijd hebben óók onze artiesten hier profijt van; door het werken met kinderen ontwikkelen ze een eerlijke en interactieve relatie met hun publiek.


“Ik vind het heel interessant om hetzelfde stuk muziek op verschillende manieren te spelen afhankelijk van de sfeer op de groep. Ik ontdek niet alleen iets nieuws in de muziek maar ook in mijzelf.”


Leren is ervaren

Voor kinderen zijn MEMO voorstellingen nieuwe ervaringen met een grote aantrekkingskracht. Een voorstelling laat hen kijken, luisteren, zingen, bewegen, dansen en reflecteren. Kinderen zijn in staat om helemaal op te gaan in de muziek. Hierdoor krijgen ze de concentratie en de motivatie om nieuwe dingen uit te proberen en nieuwe woorden te leren. Dit zorgt ook voor een geweldige sfeer in de groep en levendige interactie tussen de kinderen, professionals op de groep en de artiest. De combinatie van begrip, gevoel en gezelschap is vormgevend voor hoe onze kinderen zich ontwikkelen.

Wat MEMO bereikt:

  • Talent introduceren bij kinderen en hierdoor hun eigen talent aanspreken
  • Diversiteit leren waarderen. Onze artiesten komen uit alle windstreken, kinderen
    zien ‘de onbekende’ schitteren
  • Spelenderwijs leren via intense ervaringen. Het ondergaan van emoties bevordert
    belangstelling en de wilskracht om iets nieuws te doen
  • Veelzijdige, brede ontwikkeling van de volgende vaardigheden:
    – cognitief (aandacht, begrijpen, geheugen)
    – motorisch (bewegen, instrument bespelen)
    – sociaal (luisteren, contact maken, samenzijn en op je beurt wachten)
    – emotioneel (gevoelens leren uiten, zelfvertrouwen ontwikkelen)

Klik hier om meer te lezen wat pedagogen over MEMO zeggen: “It’s a MEMO-day!“.

Beelden zeggen meer dan woorden

  • Prof. Erik Scherder ‘over muziek en ons brein’- Het Concertgebouw – Robeco SummerNights 2016

Pedagoog Els Schellekens reflecteerde op de waarde van een MEMO ervaring vanuit het perspectief van het kind:

  • ik mag er zijn (emotionele competenties)
  • we doen het samen (sociale competenties)
  • ik kan het zelf, het lukt me (motorisch- zintuiglijke competenties)
  • ik voel, denk en ontdek (cognitieve competenties)
  • ik kan het zelf zeggen (taal en communicatieve competenties)
  • ik kan dansen, zingen en iets maken (expressieve en beeldende competenties)
  • ik ben een lief, goed kind (morele competenties)

Komt MEMO nog niet naar jouw kinderdagverblijf, voor- of basisschool? Wil je weten hoe je dit voor elkaar kan krijgen? Neem contact met ons op.